De vakantietijd breekt aan. Een mooi moment om ontspanning te zoeken in een boek. Afgelopen jaar verschenen verschillende mooie en interessante boeken van UvA-wetenschappers. We zetten er graag een aantal voor je op een rij – voor ieder wat wils.
Afbeelding: Unsplash, Dan Dimitriu

Voor Amsterdammers én Europeanen

In Podium van Europa schetst UvA-cultuurhistoricus Frans Blom de ontstaansgeschiedenis van de eerste schouwburg in het Nederlandse taalgebied: die van Amsterdam. Het boek gaat over meer dan toneelstukken; het is ook vooral het verhaal van de geboorte van het uitgaansleven en het ontstaan van cultureel ondernemerschap: hoe een als bedrijf geleid theater in de 17de eeuw tot grote bloei kon komen.

Frans Blom: Podium van Europa. Creativiteit en ondernemen in de Amsterdamse Schouwburg van de zeventiende eeuw (mei 2021, Uitgeverij Querido). Paperback, 504 pagina’s, € 28,99. ISBN: 978 90 214 2578 8

Beeld: Cyriel Pennartz

Voor doordenkers

‘Dit is geen boek voor bangeriken – wel voor twijfelaars, knutselaars, piekeraars, spoorzoekers en andere mensen die nieuwsgierig zijn naar wat zich in hun bovenkooi afspeelt’, aldus UvA-neurowetenschapper Cyriel Pennartz over zijn boek De code van het bewustzijn. Pennartz neemt de lezer mee op een inspirerende zoektocht naar een van de grootste wetenschappelijke uitdagingen van de eenentwintigste eeuw: het begrijpen van de samenhang tussen hersenen en geest.

Cyriel Pennartz: De code van het bewustzijn. Hoe de hersenen onze werkelijkheid vormgeven (mei 2021, Uitgeverij Prometheus). Paperback, 352 pagina's, € 22,50. ISBN: 978 90 446 3191 3

Voor fantasy-fans

Een vogel zonder poten en vleugels, die zweefde door de lucht en zich voedde met hemeldauw, en alleen op aarde kwam bij zijn dood. Zo werd de paradijsvogel in de 16de eeuw na zijn ontdekking beschreven. In zijn rijk geïllustreerde boek De ontdekking van de natuur vertelt UvA-conservator Hans Mulder een reeks prachtige historische verhalen over vogels, insecten, bacteriën, draken en nog veel meer.

Hans Mulder: De ontdekking van de natuur (februari 2021, Uitgeverij Terra). Hardback, 256 pagina’s, € 49,99. ISBN 978 90 898 9843 2

Cover De familie Wachtman

Voor familiemensen

Hoe vergaat het een mislukte wetenschapper die als spermadonor meer dan 400 nakomelingen heeft voortgebracht en door een rechterlijke uitspraak zijn geheim moet prijsgeven? Daarover gaat het boek De familie Wachtman van docent Informatierecht Christiaan Alberdingk Thijm. Hij vertelt het verhaal van een zaaddonor, een donorkind, een wensouder en een gynaecoloog, met als decor van de rechtenfaculteit van de UvA.

Christiaan Alberdingk Thijm: De familie Wachtman (januari 2021, Uitgeverij Ambo|Anthos). Paperback, 376 pagina’s, € 22,99.  ISBN 978 90 263 5250 8

Voor kunstliefhebbers

Over wie gaat de kunstgeschiedenis eigenlijk? In ieder geval ook over vrouwen uit de zeventiende eeuw. Heel lang kregen ze niet de aandacht die zij verdienen, terwijl ze in de toenmalige kunstwereld een rol van betekenis speelden. Gouden vrouwen van de 17de eeuw vertelt het boeiende en unieke verhaal van 34 ‘kunstvrouwen’. Kunsthistoricus Judith Noorman schreef het boek samen met haar studenten.

Judith Noorman (red.): Gouden vrouwen van de 17de eeuw. Van kunstenaars tot verzamelaars (november 2020, Uitgeverij WBOOKS). Paperback, 160 pagina’s, € 24,95. ISBN 978 94 625 8403 7

Cover Stem van de Noordzee

Voor dierenvrienden

De stem van de Noordzee is een boek dat het beste uit de filosofie, de literatuur en het recht bij elkaar brengt om de Noordzee een eigen stem te geven. In het antropoceen zijn mensen, planten, dieren en dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit vraagt om nieuwe vormen van vertegenwoordiging in politiek, recht, ethiek en taal. In drie essays onderzoeken de auteurs, onder wie UvA-rechtsgeleerde Laura Burgers, hoe de Noordzee over zichzelf zou kunnen beschikken. Dit vanuit het idee van filosoof Bruno Latour om dieren en dingen een stem te geven.

Laura Burgers, Eva Meijer, Evanne Nowak: De stem van de Noordzee. Een pleidooi voor vloeibaar denken (november 2020, Uitgeverij Boom Filosofie). Paperback, 128 pagina’s, € 17,50. ISBN 978 90 244 3331 5

Voor wie het kleine eert

UvA-universiteitshoogleraar Robbert Dijkgraaf heeft de handen ineen geslagen met striptekenaar Dirk Ridder. Het resultaat: Het allerkleinste, een uniek beeldverhaal over de kleinste bouwstenen van de werkelijkheid. In deze strip wandel je met een gekrompen Dijkgraaf door de wereld van deze kleine deeltjes: een fantasierijke tocht langs een aantal van de bizarste fenomenen uit de wetenschap.

Dirk Ridder en Robbert Dijkgraaf: Het allerkleinste. Een reis langs de bouwstenen van alles (New Scientist, november 2020). Hardcover, 69 pagina’s € 14,99. ISBN 978 90 857 1718 8