Psycholoog Merel Kindt is met haar onderzoeksproject een van de zes genomineerden voor de Huibregtsenprijs 2021. Op de Avond van Wetenschap & Maatschappij, 4 oktober 2021 in de Nieuwe Kerk te Den Haag, maakt juryvoorzitter en president van de KNAW Ineke Sluiter bekend wie de winnaar is.
Merel Kindt
Merel Kindt. Foto Jeroen Oerlemans

De Huibregtsenprijs gaat naar een recent onderzoeksproject dat wetenschappelijke kwaliteit en vernieuwing combineert met een bijzondere maatschappelijke meerwaarde of outreach. Merel Kindt is hoogleraar Experimentele Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en oprichter en wetenschappelijk directeur van Kindt Clinics, kliniek voor fobieën en angststoornissen. Ze ontvangt de nominatie voor haar onderzoeksproject: Een revolutionaire behandeling voor angst. Een nieuwe methode tegen angst, waarvan de werking berust op het overschrijven van het angstgeheugen – het zou een uitkomst kunnen zijn voor de naar schatting 1 miljoen Nederlanders die kampen met een angststoornis.

Juryrapport over nominatie Merel Kindt

'De onderzoeksgroep van Merel Kindt aan de Universiteit van Amsterdam heeft een manier gevonden om in te grijpen op het proces van geheugenreconsolidatie bij mensen: korte blootstelling aan de angst en een eenmalige dosis van de bètablokker propanolol die vervolgens ingrijpt op het angstgeheugen, met een relevante leerervaring als randvoorwaarde. Interessant is ook de uitkomst dat slaap een belangrijke rol speelt in het veranderen van het angstgeheugen. Het uitstekend gepresenteerde onderzoek van psycholoog en therapeut Kindt is vernieuwende topwetenschap met een grote maatschappelijke waarde. De jury prijst haar inspanningen om de mooie onderzoeksresultaten en de daaruit ontwikkelde behandelmethode ook toe te passen in de speciaal voor dit doel opgerichte ggz-praktijk. Daarmee slaat Kindt een fascinerende brug tussen de fundamentele neurowetenschap en de behandelpraktijk. Haar werk is een aansprekend pleidooi voor wetenschap – en hoe die het leven van heel veel mensen draaglijker en makkelijker kan maken.'

Over de Huibregtsenprijs

De Huibregtsenprijs is in 2005 ingesteld door het bestuur van de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij en vernoemd naar ir. Wouter Huibregtsen. Jaarlijks worden minimaal vier en maximaal zes projecten genomineerd, waarvan er uiteindelijk één wordt bekroond met de Huibregtsenprijs. De prijs wordt traditiegetrouw uitgereikt op de Avond van Wetenschap & Maatschappij. De prijs bestaat uit een sculptuur, ‘De Denker’, van beeldend kunstenaar Wil van der Laan, een geldbedrag van € 25.000, geoormerkt voor onderzoeksactiviteiten, en een workshop, aangeboden door het Lorentz Center in Leiden.