Wet- en regelgeving hebben veel invloed op onze gezondheid en ons dagelijks leven. Dat is eens te meer duidelijk geworden met de coronapandemie met verplichte quarantaines, apps voor het traceren van contacten, toegang tot vaccins etc. Bij tal van gezondheidsinterventies speelt het recht een centrale rol en kan er een spanningsveld ontstaan tussen de zorg voor onze gezondheid en onze individuele rechten. Het nieuwe Law Centre for Health & Life van de UvA wil met onderzoek kennis genereren met betrekking tot de balans in de samenleving tussen gezondheid, recht en leefomgeving.

'Wetgeving en beleid moeten inspelen op een aantal van de grootste uitdagingen van deze tijd op het gebied van gezondheid en leven. Hoe kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat kunstmatige intelligentie en telehealth zowel onze gezondheidszorg verbeteren als onze rechten respecteren? En hoe kunnen we bedreigingen voor onze gezondheid, zoals antibioticaresistentie en klimaatverandering, remmen of zelfs voorkomen? Het is essentieel dat we een beter begrip krijgen van hoe het recht kan worden gebruikt als bepalende factor om de gezondheid van burgers te verbeteren’, vertelt Anniek de Ruijter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht en Beleid. De Ruijter leidt het centrum samen met Johan Legemaate, hoogleraar Gezondheidsrecht, en Katrina Perehudoff, senior research fellow.

Dwars door alle disciplines heen

‘Uitdagingen op gezondheidsgebied gaan dwars door alle disciplines heen. Daarom hanteren we in het Law Centre for Health & Life een interdisciplinaire aanpak’, aldus Perehudoff. ‘We gaan ons onder meer richten op de rol van het recht bij het beschermen en promoten van gezondheid en gezonde leefomgevingen. We willen hierbij de machtsverschillen tussen burger, staat en de private sector aan de orde stellen. Een voorbeeld hiervan is de problematiek van hoge medicijnenprijzen. We stellen hierbij de vragen: wat zijn de verantwoordelijkheden van de overheden en de farma-industrie, en in hoeverre worden deze nageleefd?'

Legemaate vult aan: ‘Het is van cruciaal belang dat we met andere disciplines samenwerken om te begrijpen wanneer wet- en regelgeving de gezondheid ten goede komen en wanneer zij de gezondheid juist schaden. Onze eerdere evaluaties van Nederlandse gezondheidsregelgeving, in opdracht van de Nederlandse overheid, zijn een goed voorbeeld van wat er van ons centrum verwacht kan worden.’

De onderzoeksresultaten, voorstellen en aanbevelingen van het Law Centre for Health & Life zullen relevant zijn voor stakeholders op het terrein van de wetenschap, de volkgezondheid en de gezondheidzorg , van overheden en beleidsmakers tot aan de medische sector, belangenorganisaties en het algemene publiek.

Podcasts

Ter gelegenheid van de start van het Law Centre for Health & Life wordt een podcastreeks gemaakt. In de eerste editie staat de wereldwijde verdeling van coronavaccins centraal.

Over het centrum

Het Centrum is onderdeel van de Amsterdam Law School van de UvA. In lijn met de interdisciplinaire aanpak wordt nauw samengewerkt met het Amsterdam UMC, het Amsterdam Institute for Global Health and Development, en verschillende andere Research Priority Areas van de UvA. De interdisciplinaire benadering wordt ook toegepast in het onderwijs van de master Gezondheidsrecht.