Zeven lopende UvA-projecten op het gebied van wetenschapscommunicatie krijgen ieder € 10.000 toegekend vanuit het fonds Gewaardeerd!, dat is ingesteld door het ministerie van OCW en uitgevoerd door de KNAW. Het gaat om projecten over uiteenlopende onderwerpen, van de geschiedenis van vrouwen tot aan verantwoordelijke AI.
Afbeelding: KNAW

In totaal 91 projecten zijn gehonoreerd. Met de toekenningen wordt zichtbaar hoe een grote groep wetenschappers zich in Nederland structureel inzet voor wetenschapscommunicatie en worden de onderzoekers beloond voor hun inspanningen. De teams mogen de subsidie naar eigen inzicht besteden voor hun wetenschapscommunicatie-activiteiten.

De gehonoreerde UvA-projecten

• Vrouwen op de (historische) kaart! (Faculteit der Geesteswetenschappen)
    Het team richt zich op het maken van een digitaal lespakket maken over de geschiedenis van vrouwen in wereldsteden, gericht op scholieren in het voortgezet onderwijs.
    Penvoerder: Danielle van den Heuvel

• Iedereen is muzikaal: Wat muziekcognitieonderzoek kan zeggen over de alledaagse luisteraar (Faculteit der Geesteswetenschappen)
    De wetenschappers willen iedereen die van muziek houdt en wil begrijpen hoe onze relatie met muziek in elkaar zit, laten zien dat luisteraars muzikaler zijn dan ze zelf denken en delen hun kennis uit de wetenschap hierover.
    Penvoerder: Henkjan Honing
  • De eerste 1.000 dagen: het fundament voor de Gezonde Generatie (Faculteit der Geneeskunde)
    Het team informeert aanstaande ouders, beleidsmakers en professionals over het belang van de eerste 1.000 dagen van het leven.
    Penvoerder: Tessa Roseboom
  • Kinderen zijn onze toekomst (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen)
    Centraal in dit project staat het zo breed mogelijk toegankelijk en bruikbaar maken van pedagogische, onderwijskundige en ontwikkelingspsychologische kennis. De onderzoekers richten zich niet allen op kinderen en ouders, maar ook op leerkrachten, opleiders, behandelaars en beleidsmakers in binnen- en buitenland.
    Penvoerder: Eddie Brummelman

• StukRoodVlees (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen)
    StukRoodVlees koppelt politicologische en andere sociaal-wetenschappelijke inzichten aan de actualiteit. De onderzoekers richten zich op politiek-geïnteresseerde burgers, en indirect ook journalisten, politici en beleidsmakers.
    Penvoerder: Rens Vliegenthart
  • 100 jaar Pannekoek! (Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica)
    De inzet van dit project is het produceren van een podcast over sterrenkunde, gericht op een breed publiek van geïnteresseerden.
    Penvoerder: Lucas Ellerbroek

• CIVIC AI Lab (Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica)
    Het team van het CIVIC AI Lab zet zich in om het brede publiek te wijzen op het belang van verantwoorde algoritmes. In het lab richten de onderzoekers zich op verantwoordelijke, inclusieve AI.
    Penvoerder: Sennay Ghebreab