Socioloog Jan Willem Duyvendak en bedrijfskundige Deanne den Hartog treden toe tot de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De KNAW is het belangrijkste Nederlandse genootschap van topwetenschappers. In totaal heeft de KNAW drieëntwintig nieuwe leden gekozen. Zij worden op maandag 13 september 2021 officieel geïnstalleerd.

Leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Ze worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt in totaal nu circa vijfhonderdvijftig leden. Een lidmaatschap is voor het leven.

Over de nieuwe leden

Jan Willem Duyvendak (foto: Jeroen Oerlemans)

Prof. dr. Jan Willem Duyvendak (1959) is directeur van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW) en faculteitshoogleraar Sociologie aan de UvA. Hij is een van de meest gezaghebbende Nederlandse sociologen en een maatschappelijk geëngageerd onderzoeker, met een toonaangevende stem in actuele discussies over burgerschap, diversiteit en sociaal beleid. Zijn bijdragen als publiek intellectueel aan het wetenschappelijke en maatschappelijke debat over deze thema’s onderscheiden zich door hun empirische diepgang en analytische scherpte. Duyvendaks artikelen verschijnen zowel in laagdrempelige Nederlandse publicaties als in vooraanstaande internationale wetenschappelijke tijdschriften. Naast zijn werk als onderzoeker toonde en toont Duyvendak intellectueel en bestuurlijk leiderschap bij tal van organisaties en was en is hij betrokken bij de redactie van verschillende tijdschriften en publicatiereeksen op zijn vakgebied.

Deanne den Hartog (foto: Ineke Oostveen)

Prof. dr. Deanne den Hartog (1969) is hoogleraar Organisatiegedrag aan de UvA. Den Hartog is een uiterst productieve onderzoeker op het grensvlak van bedrijfskunde, human resource management, leiderschapsstudies en organisatiepsychologie. Zij kiest thema’s die hoog op de maatschappelijke agenda staan, zoals de relatie tussen werktevredenheid en prestaties, narcistische leiders en het belang van diversiteit in teams. Deze onderwerpen benadert Den Hartog met een interdisciplinaire focus, waarna ze haar resultaten vertaalt naar het onderwijs aan studenten. Haar werk valt op door de evenwichtige aandacht voor zowel de positieve als de ‘donkere’ invloed die leiderschap in organisaties kan hebben. Haar studie naar de cross-culturele variabiliteit van leiderschapsstijlen geldt als een klassieker. Den Hartog wordt steeds zichtbaarder als onderzoeker, docent en spreker, en is voor velen een inspirerend rolmodel.