Op YouTube wordt de volgende video je aangeraden door een algoritme; op basis van CT-scans kan vroegtijdig voorspeld worden of iemand longkanker heeft; of modelleren welke factoren het meest belangrijk zijn voor de verspreiding van COVID-19. Artificiële intelligentie heeft tal van toepassingen die je op allerlei plaatsen tegen kunt komen, in het dagelijkse leven op verschillende digitale platformen of als onderzoeksgereedschap binnen je eigen studie. Omdat het voor iedereen nuttig kan zijn om de technologie achter AI te begrijpen, heeft het Instituut voor Informatica van de Universiteit van Amsterdam de nieuwe toegankelijke Minor AI in het leven geroepen, speciaal gericht op studenten zonder enige voorkennis.

Realistischer beeld krijgen

‘We merken dat de term "artificiële intelligentie" bij veel studenten nog associaties oproept met menselijke intelligentie, ook al vertonen praktische AI-systemen weinig gelijkenis met hun biologische tegenhangers’, legt Tim Doolan, coördinator van de minor AI, uit. ‘Of deze studenten nu direct of indirect met AI gaan werken, het is nuttig als zij een realistischer beeld krijgen van de onderliggende algoritmen, en wat deze algoritmen wel en niet kunnen oplossen’. De UvA biedt al lange tijd de bachelor Kunstmatige Intelligentie en de master Artificial Intelligence aan, en sinds een aantal jaar ook minoren op het gebied van AI, hoofdzakelijk gericht op bètastudenten. Dit studiejaar is het Instituut voor Informatica in aanvulling daarop begonnen met het vormgeven en testen van de nieuwe breed toegankelijke minor voor studenten zonder enige kennis in programmeren of wiskunde op universitair niveau. Doolan: ‘Afgelopen september zijn we gestart met een eerste kleinschalige editie met een groep van twintig studenten en inmiddels is een tweede groep gestart. De groepen zijn heel divers, van studenten Business Administration tot aan studenten Geneeskunde of Linguistics’.

Icon made by Eucalyp from www.flaticon.com

Leren programmeren

Het resulteerde in een minor met een intensief programma van vijf maanden, waar de studenten fulltime aan slag gaan met verschillende vakken. In de eerste maand ligt de focus vooral op het leren programmeren in Python, zodat de studenten een taal hebben waarmee ze kunnen beschrijven wat er door de computer geleerd moet worden. Vervolgens leren de studenten wat een machine learning algoritme nou precies leert, hoe dit leerproces werkt en wat de onderliggende wiskunde is. Als deze fundamenten gelegd zijn, gaan de studenten neurale netwerken programmeren en passen ze deze netwerken toe op echte data. In de laatste maand werken de studenten in teams samen om een compleet AI-systeem te bouwen om een specifiek probleem op te lossen.

Naast programmeren en wiskunde, wordt er in de minor veel aandacht besteed aan bredere vraagstukken zoals wat het “intelligente” deel van kunstmatige intelligentie is en de mogelijke impact van brede toepassing van AI op de maatschappij. Op deze manier leren studenten te reflecteren op actuele vraagstukken en hoe deze relateren aan de technieken die zij zelf hebben geprogrammeerd.

Doolan: ‘We zijn nu gestart met de eerste twee edities en willen de komende jaren de Minor AI flink opschalen om AI-onderwijs breder toegankelijk te maken. Met deze kennis zijn studenten hopelijk beter in staat om de hen omringende technologie te beoordelen en weloverwogen beslissingen te nemen over het al dan niet toepassen van AI op een probleem dat zij willen oplossen’.