Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Rivke Jaffe en Louis Vermeulen hebben beiden een Ammodo Science Award for fundamental research gewonnen. Jaffe, hoogleraar Stadsgeografie aan de UvA, ontvangt de Award in de categorie Social Sciences. Vermeulen, hoogleraar Moleculaire oncologie aan de UvA/Amsterdam UMC, wint de Award in de categorie Biomedical Sciences.

Beide onderzoekers krijgen een geldbedrag van 300.000 euro toegekend, waarmee zij de komende jaren nieuwe wegen kunnen verkennen in fundamenteel onderzoek. In totaal zijn er acht laureaten van de Ammodo Science Award 2021. De Awards worden door toegekend door Ammodo, een instituut voor kunst en wetenschap, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

De UvA-laureaten

Rivke Jaffe (Foto: Dirk Gillissen)

Rivke Jaffe

Rivke Jaffe (1978) doet aan het Centre for Urban Studies van de UvA onderzoek naar stedelijke ongelijkheid met een bijzondere focus op het alledaagse stadsleven. Waarom is macht in steden ongelijk verdeeld en hoe kan dat veranderen? Jaffe bestudeert onder andere populaire cultuur zoals popmuziek, videoclips en graffiti. Die bronnen zet zij in voor haar fundamentele onderzoek naar grote stadsproblemen zoals geweld, armoede en uitsluiting. Zij publiceerde onder meer over criminaliteit en burgerschap op Jamaica, de rol van illegaliteit in populaire cultuur en publiek-private samenwerking op het gebied van veiligheid. In de nabije toekomst verdiept Jaffe zich verder in de vraag hoe technologieën die tot meer veiligheid zouden moeten leiden - zoals wapens, prikkeldraad, camera’s en algoritmen, maar ook dieren zoals politiehonden - tegelijkertijd sociale ongelijkheid kunnen reproduceren. Eerder verwierf Jaffe onder meer al een Veni- en Vidisubsidie van NWO en een Starting Grant van de European Research Council (ERC).

Louis Vermeulen (foto: Dirk Gillissen)

Louis Vermeulen

Louis Vermeulen (1984) is verbonden aan het Amsterdam UMC en bestudeert hoe ontsporingen in het genetische materiaal van stamcellen darmkanker kunnen veroorzaken. Daarbij focust hij zich specifiek op de vroegste ontwikkeling van tumoren. Hij combineert biochemie en genetica met wiskundige en natuurkundige modellen om de dynamiek van stamcellen in kaart te brengen. Met zijn vernieuwende benadering heeft hij een grote bijdrage geleverd aan fundamentele concepten binnen de moleculaire oncologie. Vermeulen wil zich in de toekomst richten op onder andere het Lynch syndroom dat de kans op darm- en baarmoederkanker verhoogt. Eerder verwierf hij een ERC Starting Grant en een Vidi-subsidie van NWO. In 2017 ontving hij een Investigator Award ter hoogte van 1,5 miljoen dollar van de New York Stem Cell Foundation. Vermeulen leidt een onderzoeksgroep bij het Oncode Institute.

Over de Ammodo Science Award

De Ammodo Science Award for fundamental research is bestemd voor excellente, internationaal erkende mid-career wetenschappers die werkzaam zijn in Nederland en niet langer dan vijftien jaar geleden zijn gepromoveerd.