Geen regeerakkoord voor vier jaar, maar een plan voor de lange termijn, gebaseerd op de wetenschap. De universiteiten van Nederland presenteren – vlak na de verkiezingen en midden in de formatie – een alternatief regeerakkoord. Masterstudent Informatierecht Ljubiša Metikoš vormt met dertien studenten van andere universiteiten het eerste Nederlandse Studentenkabinet. Hij bekleedt de ministerspost Data & Privacy.
Het studentenkabinet

Studentminister voor Data & Privacy

Elk universiteit levert een eigen minister aan het Studentenkabinet. Namens de UvA is masterstudent Informatierecht en student-onderzoeksassistent AI-, en platformregulering bij het Instituut voor Informatierecht Ljubiša Metikoš de minister van Data & Privacy.

Het is de ambitie van Metikoš om een veilige en ethische toekomst te creëren op het gebied van data en privacy, met oog voor de mensen die het hardst worden getroffen door nieuwe technologieën. ‘Onze toekomst zit vol met krachtige toepassingen van onze data. Maar eenmaal uit handen is de beheersing en de beveiliging ervan maar al te lastig. Daarom moeten we eerst weten waar de problemen en oplossingen van nieuwe technologieën liggen’, legt Metikoš uit. ‘Hoe kunnen we AI ethisch reguleren? Hoe stellen we de juiste eisen qua privacy en databescherming? Welke groepen worden er geraakt door nieuwe technologieën en hoe beschermen we ze? Dit vereist investeringen in diepgaand academisch onderzoek en in de mensen die dit onderzoek kunnen doen’.

Ljubiša Metikoš, minister van Data & Privacy

Plannen gebaseerd op wetenschap

In een beleidsplan presenteren de student-ministers duurzame plannen voor de toekomst. Ze geven hun visie op maatschappelijke thema’s waarbij innovatie, technologie, wetenschap en universiteiten een cruciale rol spelen. Niet gebaseerd op politiek die zich laat leiden door dagelijkse agenda’s of de gunst van kiezers, maar gebaseerd op gedegen onderzoek en wetenschap.

Ljubiša Metikoš