Zeven talentvolle wetenschappers ontvangen een Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowship van de Europese Commissie om onderzoek te komen doen aan de UvA. Het toegekende bedrag voor het fellowship loopt uiteen van zo’n 175.000 tot ongeveer 280.000 euro per onderzoeker. In totaal kent de Europese Commissie deze ronde 1.630 fellowships toe; bij elkaar gaat het om € 328 miljoen.

Het fellowship wordt toegekend vanuit de Marie Skłodowska-Curie Actions, die onderdeel zijn van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie. Doel van de subsidie is het bevorderen van de mobiliteit van veelbelovende, ervaren onderzoekers over de landsgrenzen binnen en buiten de Europese Unie. Het fellowship is persoonsgebonden. Alle zeven UvA-onderzoekers ontvangen een European Fellowship; dit type duurt twee jaar.

De toekenningen

• Ivana Burić (Psychology Research Institute): A novel interdisciplinary framework to investigate neural and immune mechanisms in mindfulness interventions
  • Balder ten Cate (Institute for Logic, Language and Computation): Logic and Learning: an Algebra and FiniteModel-Theory Approach
  • Luca Capaldo (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences): Flow Photoelectrocatalysis via Hydrogen-Atom Transfer: net-oxidative C-H to C-C bond conversion
  • Akash Jain (Institute of Physics): Effective field theories for nonequilibrium many-body systems
  • Tobias Kappé (Institute for Logic, Language and Computation): Verification and Language Theory
  • Gediminas Lesutis (Amsterdam Institute for Social Science Research): Infrastructured lives: assembling politics and liveable life in contemporary Kenya
  • Tomer Shenar (Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde): Probes of gravitational-wave progenitors

Dit was de laatste ronde van de Marie Skłodowska-Curie Fellowships binnen Horizon 2020. Vanaf dit jaar start een nieuw EU-kaderprogramma: Horizon Europe.