De Colleges van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben prof. dr. Elsbeth Kalenderian benoemd tot decaan van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), het samenwerkingsverband van de Faculteiten der Tandheelkunde van UvA en VU. Kalenderian is nu nog verbonden aan de School of Dentistry van de University of California - San Francisco. De benoeming is voor een periode van vijf jaar en gaat in per 1 augustus 2021. Kalenderian is tevens benoemd tot hoogleraar Algemene Tandheelkunde aan de UvA.
Elsbeth Kalenderian (foto: Harvard University)

Kalenderian volgt prof. dr. Frank Abbas op, die het decanaat sinds juli 2019 waarnam. De benoeming kwam tot stand in samenspraak met de Facultaire Studentenraad en de Ondernemingsraad van ACTA.

‘Elsbeth Kalenderian heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de academische wereld en de publieke gezondheidszorg. Ze is een doorgewinterde bestuurder en daarnaast een uitstekend wetenschapper op het terrein van mondgezondheid en een ervaren clinicus’, vertelt Karen Maex, voorzitter van de selectiecommissie en rector magnificus van de UvA. ‘We zijn dan ook erg blij dat Elsbeth Kalenderian de overstap van de VS naar Amsterdam wil maken om richting en sturing te geven aan ACTA, aldus Vinod Subramaniam, rector magnificus van de VU.

Wetenschappelijke loopbaan en bestuurlijke functies

Elisabeth (Elsbeth) Kalenderian (1959) is sinds 2016 hoogleraar Preventive & Restorative Dental Sciences aan de School of Dentistry van de University of California - San Francisco (UCSF). Ze is Principal Investigator van verschillende, door de Amerikaanse National Institutes of Health (NIH) gefinancierde studies op het terrein van patiëntveiligheid, kwaliteitsmetingen en kwaliteitsverbetering in de tandheelkunde. Aan de UCSF leidde ze ook de afdeling Preventive & Restorative Dental Sciences. Van 2007 tot 2016 was Kalenderian werkzaam als clinic dean en voorzitter van de afdeling Oral Health Policy and Epidemiology van de Harvard School of Dental Medicine.

Ook in de publieke gezondheidszorg bekleedde Kalenderian verschillende leidinggevende functies, onder meer bij de American Heart Association en de American Stroke Association, en aan het North Shore Medical Center (Salem, VS). Tevens was Kalenderian directeur van Transition House (Cambridge, VS), een toonaangevend bureau gericht op interventie en preventie van huiselijk geweld.

Kalenderian studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze voltooide haar klinische opleiding in de kaakchirurgie aan Boston University en behaalde de Master of Public Health aan Harvard University. Kalenderian promoveerde aan de UvA (ACTA) op een onderzoek naar diagnostische terminologie in de tandheelkunde.

Over ACTA

De drie pijlers van ACTA zijn wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg. Internationaal gezien is ACTA toonaangevend in onderzoek en onderwijs. Naast het opleiden van studenten tot tandarts, verzorgt ACTA Dental Education (ADE) postacademische cursussen voor tandartsen. ACTA is gevestigd in Amsterdam op de VU-campus aan de Zuidas.