Met ingang van het studiejaar 2020-2021 wordt binnen alle faculteiten van de UvA een extra onderwijsvrije (vakantie)week ingevoerd. Het College van Bestuur nam het officiële besluit hiertoe op dinsdag 24 september. De vakantieweek valt samen met de schoolvakanties in de regio Noord eind april/begin mei van elk jaar. De invoering komt voort uit een breed gedragen wens, onder andere van de Centrale Studentenraad (CSR), voor zo’n vakantieweek om zowel studenten als docenten een moment van rust te bieden in het tweede semester.

In de vakantieweek wordt geen onderwijs gegeven en vindt geen toetsing plaats, ook geen hertentamens. De week kan wel worden gebruikt voor extracurriculaire activiteiten op vrijwillige basis, zoals studiereizen van studieverenigingen. De gebouwen van de UvA zijn in de onderwijsvrije week gewoon op de gebruikelijke tijden geopend.

De vakantieweek wordt gepland in het vijfde blok, dat loopt van begin april tot eind mei. Er zijn verschillende opties verkend en voorgelegd aan onder andere de Universitaire Commissie Onderwijs (UCO). Uiteindelijk is besloten om te kiezen voor een week gekoppeld aan de schoolvakantie in de regio Noord. In het studiejaar 2020-2021 staat de vakantieweek gepland van 3 t/m 7 mei 2021.

CSR-voorzitter Pjotr van der Jagt is enthousiast over het besluit: ‘We zijn onwijs blij om te zien dat onze wens voor de vakantieweek na veel en hard samenwerken is uitgekomen.’