Zes bachelorstudenten van de UvA zijn geselecteerd om deze zomer deel te nemen aan het ‘Seeds for the Future’-programma van Huawei. De studenten reizen naar China, waar ze in twee weken hun ICT-kennis verder ontwikkelen en kennismaken met de industrie. Daarnaast doen ze ervaring op in een multiculturele werkomgeving. In totaal doen tien studenten uit Nederland mee met het programma. De officiële aftrap was op dinsdag 9 juli in Amsterdam.

De studenten vertrekken op 12 juli naar China. De eerste dagen gaan ze naar Beijing, waar ze een culturele cursus aan de Beijing University of Language and Culture krijgen. Hier leren ze de basis van de Chinese taal en krijgen ze een introductie in de Chinese cultuur. Vervolgens leren de studenten op het hoofdkantoor van Huawei in Shenzhen meer over de nieuwste technische ontwikkelingen. Centraal hierbij staat de vraag hoe technologie kan helpen de ICT-industrie duurzamer te maken. De studenten werken over dit onderwerp een casus uit en presenteren de resultaten bij terugkomst in Nederland.

Van de deelnemende UvA-studenten zijn er vier van de bachelor Kunstmatige intelligentie, één van Informatiekunde en één van Natuur- en sterrenkunde. Voor de UvA is het belang van deelname tweeledig: de UvA hecht aan het bieden van een breed palet aan kansen om studie-ervaring in het buitenland op te doen én de UvA is zich bewust van de groeiende vraag van werkgevers naar afgestudeerden die naast academische vaardigheden ook beschikken over zogenoemde work-readiness skills.

Huawei organiseert het Seeds for the Future-programma dit jaar voor het zesde jaar op rij. De UvA is sinds de start in 2014 samenwerkingspartner. Naast de UvA doen dit jaar de Universiteit Leiden, de Universiteit Twente en de TU Eindhoven mee. Binnen Europa werkt Huawei voor het programma samen met meer dan honderd universiteiten in 35 landen.