Prof. dr. B. Orobia de Castro (1970) is benoemd tot hoogleraar Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Orobio De Castro, Bram, hoogleraar FMG, Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen
Foto: Dirk Gillissen

Bram Orobio de Castro richt zich in zijn onderzoek op de ontwikkeling van agressieve gedragsproblemen bij kinderen, en hoe deze problemen het effectiefst voorkomen of behandeld kunnen worden. Met zijn onderzoek hoopt hij de oorzaken te vinden die bepaalde gedragspatronen in stand houden. Deze kennis kan bijdragen aan het ontwikkelen van effectievere methoden om probleemgedrag tegen te gaan.

Als hoogleraar gaat Orobio de Castro zich richten op het voorkomen en behandelen van psychosociale problemen bij kwetsbare kinderen en jongeren in moeilijke omstandigheden, zoals binnen gezinnen waar problemen ongewild van generatie op generatie worden overgedragen.

Over Bram Orobio de Castro

Bram Orobio de Castro is sinds 2006 hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij geeft verschillende cursussen in de bachelor, master, PhD en postdoctoraal onderwijs. Orobio de Castro is voorzitter van de nationale subcommissie voor de erkenning van effectieve psychosociale interventies bij kinderen en jongeren (DEI).

Orobio de Castro is voorzitter van ExtrAct, een consortium gericht op werkzame elementen voor behandeling van gedragsproblemen en van ‘Wat werkt tegen pesten?’, een consortium van vijf universiteiten dat effecten van tien veelbelovende antipestprogramma’s op pesten en gepest worden onderzoekt. Orobio de Castro verwierf tal van subsidies. Zo ontving hij een Parel van ZonMW voor zijn onderzoek naar oudergroepen in achterstandswijken, structurele financiering voor ondersteuning van kinderen van ex-gedetineerde moeders, en Veni- en Vici-subsidies van NWO voor onderzoek naar de inzet van virtual reality om agressieve gedragsproblemen bij jongeren beter te begrijpen en te behandelen.