Dhr. dr. W.M.A. Kalkman (1961) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Verzekeringsrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Verzekeringswetenschap.

Wouter Kalkman gaat zich als hoogleraar bezighouden met onderwijs en onderzoek op het terrein van het verzekeringsrecht, met name het levens- en pensioenverzekeringsrecht. Hoewel er in de levensverzekeringsbranche miljarden euro's aan premies omgaan en vrijwel iedere particulier één of meer levensverzekeringen heeft (al dan niet als onderdeel van de financiering van de eigen woning), wordt aan deze verzekeringsvorm in het universitair onderwijs in Nederland nauwelijks aandacht besteed. Kalkman hoopt daarin verandering te brengen. Hij zal zich richten op alle juridische en fiscale aspecten rond de overeenkomst van levensverzekering. Hierbij kunnen we denken aan de relatie met het huwelijks-, vermogens-, erf- en schenkingsrecht, het gezondheidsrecht (medische aspecten van keuringen bij levensverzekeringen), de uitwinning van levensverzekeringen door schuldeisers, de distributie van levensverzekeringen via assurantietussenpersonen, maar ook het publiekrechtelijk toezicht door De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten. Ook de levensverzekering als pensioenvoorziening waarop de Pensioen- en spaarfondsenwet van toepassing is, maakt deel uit van Kalkmans onderwijs- en onderzoeksgebied.

Kalkman is werkzaam als Chief Legal Officer bij ING Insurance en Investment Management Europe, en als Hoofd Juridische en Fiscale Zaken & Compliance van Nationale-Nederlanden. Daarnaast is hij onder meer voorzitter van de Vereniging voor Pensioenrecht en van verschillende commissies binnen het Verbond van Verzekeraars, zoals de Commissie Pensioenwetgeving en de Technische Commissie Juridische Zaken. Ook is Kalkman redacteur van verschillende tijdschriften, zoals Pensioen Magazine, Pensioen Jurisprudentie, AV&S, Juridische berichten voor het notariaat en WPNR.