Dhr. dr. C.H. de Vreese (1974) is benoemd tot hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder politieke communicatie, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De Vreese is tevens benoemd tot wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de UvA. Hij volgt daarmee prof. dr. Peter Neijens op.

Claes de Vreese doet onderzoek naar politieke journalistiek, verkiezingscampagnes en de inhoud en effecten van nieuwsmedia op publieke opinie en gedrag. Zijn onderzoek richt zich in het bijzonder op de rol van de media bij Europese integratieprocessen. Momenteel geeft De Vreese leiding aan onderzoeksprojecten rond Europese verkiezingen en de invloed van journalistieke invalshoeken (frames) op politieke attitudes. Tevens leidt hij een onderzoek naar de referenda in Nederland en andere landen over de Europese grondwet. Hierin bouwt hij voort op zijn boek Political Campaigning in Referendums: Framing the Referendum Issue en het artikel Why European citizens will reject the Constitution (2004) waarin hij de ingrediënten benoemde voor een mogelijk Nederlands ‘nee’ tegen de grondwet in juni 2005. In de afgelopen jaren werd De Vreese’s onderzoek gefinancierd door NWO en de Deense Social Science Research Council. In 2004 verwierf hij een VENI-subsidie van NWO (200.000 euro) voor een driejarig onderzoek naar Europese verkiezingen en professionalisering van politieke campagnes.

De Vreese, afkomstig uit Denemarken, is sinds 1998 verbonden aan de UvA, sinds 2004 als universitair hoofddocent Politieke communicatie. Sinds 2005 is hij tevens werkzaam als extern hoogleraar Politicologie en Journalistiek aan de University of Southern Denmark. Daarnaast is hij onder andere lid van de redactieraad van Political Communication en vertegenwoordiger van Nederland in de World Association of Public Opinion Research (WAPOR). In 2004 won De Vreese de Nils Klim Prijs van het Ludvig Holberg Memorial Fund (van de Noorse overheid) voor excellente jonge Noord-Europese onderzoekers in de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen of rechtsgeleerdheid.