Na de uitbraak van de coronapandemie in maart 2020 ontstonden overal op de UvA initiatieven om iets bij te dragen aan de bestrijding ervan. Bij docent Esther Quaedackers en een aantal anderen ontstond het idee om een interdisciplinair vak over pandemieën te ontwikkelen. Een jaar later blikt IIS-docent Esther met ons terug.

Om studenten te kunnen helpen te reflecteren op de vreemde situatie waarin zij zich plotseling bevonden, was het doel om het vak al in september 2020 van start te laten gaan. In april begon dus een korte, interessante ontwikkelperiode die uiteindelijk zou leiden tot het vak Pandemic. In deze ontwikkelperiode moesten vooral veel experts worden benaderd om de opzet van de cursus te realiseren. Gedurende 14 weken werd elke week op een ander schaalniveau naar pandemieën gekeken, beginnend bij het cellulaire niveau en uiteindelijk eindigend bij het globale niveau.

Verschillende perspectieven

Elke week werd een gastdocent die veel te vertellen had over het hier en nu geplaatst naast een expert die juist veel weet van de geschiedenis van de relatie tussen virussen (en andere pathogenen) en dieren, inclusief mensen. Deze actuele en historische perspectieven vulden elkaar aan.

Deze combinatie hielp studenten zowel iets meer te begrijpen van de huidige situatie, maar deze ook in een heel breed historisch perspectief te plaatsen. Dit stelde studenten in staat enigszins afstand te nemen van de waan van de dag waarmee ze via vele vormen van media geconfronteerd werden.

Experts van binnen en buiten de UvA