UvA-alumnus Kurano Bigiman is verkozen tot Amsterdammer van het Jaar 2020. Dat maakte burgemeester Femke Halsema op 14 februari bekend via een videoverbinding in Theater DelaMar. Bigiman kreeg de titel voor zijn inzet bij het opzetten van een gymnasiumafdeling op het Ir. Lely Lyceum, het eerste gymnasium van Amsterdam Zuidoost.

Kurano Bigiman studeerde Griekse en Latijnse taal en cultuur, Europese studies en Nieuwgrieks aan de UvA. Tegenwoordig is hij docent klassieke talen. Hij vond het altijd vreemd dat er in Amsterdam Zuidoost, een stadsdeel met 90.000 inwoners, geen gymnasium was. In 2019 zette hij op het Ir. Lely Lyceum de eerste gymnasiumafdeling van Zuidoost op, om te laten zien dat het gymnasium ook te bereiken is voor leerlingen uit Zuidoost.

‘We zijn als Amsterdam een wereldstad,’ aldus Bigiman. ‘Iedereen moet daarin de kans krijgen om zich te ontplooien, op welk onderwijsniveau dan ook. En als dat het gymnasium is, dan moeten we dat kunnen aanbieden voor iedereen die in Zuidoost woont.’

Steeds meer leerlingen

Inmiddels is Bigiman zijn tweede schooljaar ingegaan als leraar klassieke talen op het Ir. Lely Lyceum. De gymnasiumafdeling op de school is een succes: de klassen worden er steeds groter. Als Amsterdammer van het Jaar wil Bigiman zich inzetten om nog meer leerlingen kennis te laten maken met het gymnasium, vertelt hij aan AT5. ‘Het is een heel waardevolle opleiding voor iedereen, ook al doe je het maar een jaar. Je krijgt zo veel nieuwe inzichten, zo veel nieuwe dingen mee, het helpt ontzettend.’

Over de verkiezing

De verkiezing Amsterdammer van het Jaar wordt georganiseerd sinds 2005. Het doel van de verkiezing is burgerschap te bevorderen door gewone Amsterdammers die zich inzetten voor de stad in het zonnetje te zetten. Naast Bigiman waren er nog negen andere genomineerden, die zich allemaal op hun eigen manier inzetten voor Amsterdam en haar inwoners. Dit jaar brachten meer dan 21.000 mensen hun stem uit.