Maroesjka Verhagen, promovendus bij de Amsterdam School of Historical Studies (ASH), heeft de Holland Scriptieprijs gewonnen met haar masterscriptie over het agrarische ecosysteem van de Beemster.

In haar scriptie, getiteld In functie van een voedselketen. De wisselwerking tussen agro-ecosysteem en landbouwmodernisatie, de Beemster 1612-1799, onderzoekt Verhagen de landbouw in de Noord-Hollandse droogmakerij de Beemster. In eerste instantie richtte men zich daar op akkerbouw, maar vanwege natuurlijke factoren zoals de bodem en het waterpeil verschoof de aandacht gaandeweg naar veeteelt. Verhagen beargumenteert dat de landbouw die uiteindelijk in de Beemster werd bedreven tot stand kwam in een samenspel van mensen, dieren, het landschap, weersomstandigheden en andere natuurlijke factoren. Daarnaast laat ze zien dat de boerenpraktijk en theoretische kennis over landbouw er continu met elkaar verbonden zijn geweest.

Volgens de jury stak de scriptie van Verhagen met kop en schouders boven de andere inzendingen uit, onder meer vanwege de holistische aanpak van het onderzoek, de heldere schrijfstijl en het gebruik van schematische illustraties.

Over de prijs

De Holland Scriptieprijs is een jaarlijks prijs van tijdschrift Holland voor de beste historische scriptie over de geschiedenis van Noord- of Zuid-Holland. De winnaar ontvangt een bedrag van € 250 en krijgt de kans om de scriptie als artikel te publiceren in het tijdschrift.

Op dit moment doet Verhagen promotieonderzoek naar voedselvoorziening in Amsterdam in de periode 1550-1800 en de belangrijke rol die het achterland van de stad daarin speelde.

S.M.C. (Maroesjka) Verhagen MA

Faculteit der Geesteswetenschappen