Lucia Ruehling-Oey

Lucia heeft bijna 40 jaar gewerkt bij de Universiteit van Amsterdam met name bij de opleidingen Filosofie. Op 01-11-1980 is Lucia officieel in dienst getreden bij de UvA, maar reeds daarvoor had zij al een half jaar via een uitzendbureau werkzaamheden bij de UvA uitgevoerd. Ze is begonnen bij het secretariaat van de studentenadviseur en de Onderwijscommissie bij de Centrale Interfaculteit, later de Faculteit en Afdeling Wijsbegeerte en Filosofie. In de studiegids uit dat jaar staat zij ook al vermeld als medewerker van de studentenadministratie. Bij alle daaropvolgende organisatieveranderingen bleef zij contactpersoon van de studentenadministratie voor de opleidingen Filosofie. Zij deed haar werk zorgvuldig, vol aandacht en met plezier.

Lucia heeft met ontzettend veel mensen samengewerkt en een goede band opgebouwd. Door haar lange dienstverband kwam het voor dat docenten en professoren eerder als student al met Lucia te maken hadden gehad voor het aanvragen van hun diploma of vragen rondom de voortgang van hun studie. Daarbij herinneren zij zich vast hoe Lucia bij vragen en/of problemen altijd meedacht en zocht naar oplossingen.

Gedurende lange tijd was Lucia samen met Ruth Koetsier, Willy van Wier, Marijke de Wit, Adrienne Zuiderweg en Agaath Homminga hét aanspreekpunt voor studenten en docenten bij de afdeling Filosofie. Bij de laatste organisatieverandering heeft Lucia een grote bijdrage geleverd aan een prettig teamverband binnen de nieuwe Onderwijsbalie van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Lucia vervulde een belangrijke rol, belangstellend naar collega’s, behulpzaam en vriendelijk voor studenten. Zij zorgde ervoor dat er altijd wat te vieren was, verjaardagen, feestdagen en jubilea gingen door haar nooit ongemerkt voorbij. Ook kon je rekenen op persoonlijke aandacht en liefde zowel bij tegenslag op het werk als privé. Lucia stelde de mens altijd voorop. Met haar collega en vriendin Annie Woudstra had Lucia een speciale band.

De afgelopen jaren liet Lucia’s gezondheid haar vaker dan zij wilde in de steek. Maar elke keer keerde ze weer hoopvol en met plezier terug in ons team en pakte zij haar werkzaamheden weer op. Ook in het afgelopen jaar, toen zij niet meer op het werk kwam, bleef het contact warm en oprecht. Altijd geïnteresseerd in het wel en wee van collega’s en gang van zaken bij de balie.

Op 28 juni 2018 hebben we samen met de Afdeling Filosofie afscheid genomen van Lucia. Groot was de schok toen in het voorjaar bleek dat Lucia ernstig ziek was en in het najaar dat behandelingen niet aansloegen.

De energie die Lucia nog had heeft zij besteed aan haar naasten; haar moeder, echtgenoot Jan, zoon Thimo en vriendin, broers en zussen en alle andere familieleden en vrienden.

We leven met hen mee en delen in hun verdriet.

Namens alle collega’s,

Ruth Koetsier