Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Noor Veenhoven, Marcella Wijngaarden en Melissa Wijngaarden

'Het is onze ambitie om zo groot te worden dat 'fast fashion'-merken zien dat er zeker geld te verdienen valt aan duurzame kleding'

Ze startten hun onderneming, Project Cece, als consument, omdat ze niet meer wilden bijdragen aan een vervuilende en uitbuitende industrie. Inmiddels zijn ze zo succesvol dat ze hun activiteiten hebben kunnen uitbreiden naar het buitenland.

Jullie zijn allemaal alumni van de UvA. Vertel eens iets over jullie achtergrond/studie en hoe jullie elkaar hebben ontmoet?
Noor Veenhoven: 'Marcella en ik hebben samen Natuurkunde en Sterrenkunde gestudeerd en Melissa Wijngaarden, Marcella’s jongere zus, heeft Economie en Bedrijfskunde gestudeerd. Marcella en ik zijn dus lang studiegenoten geweest en waren ook huisgenoten.' 

Hoe kijken jullie terug op je studententijd? Waren jullie toen al zo ondernemend? 
'We waren denk ik redelijk ondernemend. Melissa heeft een jaar in de studentenraad gezeten en Marcella en ik hebben in verschillende commissies gezeten voor onze studievereniging. Daarnaast hebben we een klein milieuplatform opgericht. We hebben ook alle drie altijd gewerkt naast onze studie.' 

Team Project Cece
Vlnr: Melissa Wijngaarden, Noor Veenhoven en Marcella Wijngaarden

Een studie Natuurkunde/Sterrenkunde en het opstarten van een webshop voor duurzame kleding: dat is een bijzondere combinatie. Hoe zijn jij en Marcella ertoe gekomen om een heel andere richting op te gaan na jullie studie? 
'Het lijkt niet direct iets met elkaar te maken te hebben, maar we zijn Project Cece begonnen als consument. De problemen in de kledingindustrie gaan iedereen die kleding koopt aan, dus ook Natuur- en Sterrenkundestudenten. We wilden niet meer bijdragen aan een vervuilende en uitbuitende industrie, en daarom zijn we Project Cece begonnen. De studie Natuur- en Sterrenkunde heeft daar in wezen ook bij geholpen, omdat we hier in aanraking kwamen met programmeren en dit zorgde ervoor dat Project Cece niet bij een idee bleef, maar dat we het daadwerkelijk konden bouwen!

Het idee kwam vooral uit eigen frustratie. We wilden wel duurzame kleding kopen, maar het was zo moeilijk te vinden. Er zijn meer dan genoeg online lijstjes te vinden met leuke merken en webshops waar je duurzame kleding kunt vinden, maar elke webshop heeft maar een klein aanbod. Als je dus naar iets specifieks op zoek bent moet je heel veel webshops af voordat je hebt gevonden wat je zoekt. Niet echt handig.

Marcella zag hier een oplossing voor omdat ze net met de minor programmeren had geleerd hoe ze crawlers kon bouwen. Dat zijn computerprogramma’s die delen van een website kunnen copy-pasten naar je eigen website. Door daarvan gebruik te maken konden we dus het aanbod van al die kleine webshops combineren op één website. Toen Marcella met het idee kwam, waren we meteen enthousiast en besloten we Project Cece op te richten.' 

Project Cece is nu al actief in Duitsland en is inmiddels ook al in Groot-Brittannië gelanceerd.  Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
'Voor nu willen we vooral in de landen waar we actief zijn zo groot mogelijk worden. Het is onze ambitie om zo groot te worden dat fast fashion-merken zien dat er zeker geld valt te verdienen aan duurzame kleding en dat er voor de consument veel behoefte aan is. We hopen dat ze daardoor hun praktijken zullen aanpassen. In de ideale wereld is Project Cece een gewone modewebsite, aangezien alles duurzaam is. We streven ernaar om dat werkelijkheid te maken.

Om meer mensen te helpen bij de overstap naar duurzame kleding lanceren we binnenkort de Project Cece Fair Fashion Giftcard. We hopen met deze cadeaukaart het makkelijker te maken om de eerste stap naar duurzame kleding te zetten.'

homepage Project Cece
De website van Project Cece

Hoe pak je het opstarten van zo’n onderneming aan? Kun je beschrijven hoe jullie te werk zijn gegaan?
'Het opstarten van ons bedrijf ging eigenlijk met veel vallen en opstaan. Toen we eenmaal het idee hadden opgevat en hadden besloten dat we wilden proberen deze website serieus op te zetten, zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan om ons in te schrijven. Vervolgens hebben we een jaar gewerkt aan informatie verzamelen, de website bouwen en onze eerste klanten vinden. Aangezien we nog studeerden en we eerst wilden zien of er überhaupt behoefte was aan Project Cece, hebben we alles eerst gratis gedaan.

Pas een jaar later hebben we echt een verdienmodel geïmplementeerd. Eigenlijk zijn we dus gewoon aan de slag gegaan en hebben we gekeken waar het schip strandde. We hebben zelf onze contracten opgesteld, belastingen op orde gemaakt, de website gebouwd, etcetera. Dit ging natuurlijk niet altijd vanzelf, maar met hulp en advies van ouders, vrienden en familie en af en toe wat foutjes is het allemaal uiteindelijk wel goed gekomen.' 

Hoe is het voor Melissa en Marcella om als zussen samen te werken?
'Voor hen was het grotendeels een voordeel om samen te werken als zussen. Na al die jaren samen konden ze goed met elkaar onderhandelen, hun onenigheden uitpraten en was het vertrouwen al erg sterk. Enige nadeel is dat je werk vaak doorvloeit in je vrije tijd, maar dat is bij start-ups meestal  zo.' 

Project Cece en ASIF
Vlnr: Saskia Verstege (ASIF), Madeline Lawrence (ASIF), Marcella Wijngaarden, Melissa Wijngaarden en Noor Veenhoven

Hebben jullie bij het opstarten/uitbreiden van Project Cece belang (gehad) bij het alumninetwerk van de UvA?
'We hebben onze eerste funding van ASIF Ventures [een Amsterdams Venture Capital-fonds dat volledig wordt gerund door studenten en net-afgestudeerden en dat startups van jonge ondernemers financiert, red.] gekregen. Dat is zeker dankzij het studeren aan de UvA.' 

Hebben jullie tips voor studenten en alumni die een eigen onderneming willen starten?
'Onze eerste tip is: als je een goed idee hebt en twijfelt of je een onderneming wilt starten, probeer het dan gewoon. Dat kan al heel laagdrempelig. Wij zijn immers onze onderneming gestart toen we nog studeerden, bijbanen hadden en extra-curriculum activiteiten hadden. En onze tweede tip: wacht niet voordat alles tot in de puntjes perfect is voordat je je bedrijf lanceert. Het is namelijk nooit perfect en nooit af. Je hebt altijd ruimte om het te verbeteren, te testen en weer aan te passen.'