Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

David Schogt, Joran Iedema, David Knap en Wouter Florijn

'De studententijd was voor ons de perfecte tijd om te beginnen met ondernemen'

Hun eerste bedrijfje kreeg vorm tijdens een aantal lange brainstormsessies in de UB. Een aantal jaren later bouwden deze alumni hun huidige onderneming Dyme op vanuit het Startup Village van de UvA. Met succes.

Dyme oprichters
V.l.n.r. David Knap, Joran Iedema, David Schogt en Wouter Florijn in het huidige kantoor van Dyme

Jullie zijn (bijna) allemaal alumni van de UvA. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

'Met uitzondering van Wouter zijn we inderdaad allemaal alumni van de UvA. Joran en David Knap studeerden allebei Economie en Bedrijfskunde, waarna Joran de master Data Science volgde aan de UvA en David Accounting & Finance elders in het land. David Schogt studeerde in diezelfde periode Geschiedenis (BSc) en Nieuwe Media (MSc) aan de UvA. Wouter heeft een achtergrond in IT en studeerde in Utrecht.

Toen Joran en David Knap begin 2013 een idee hadden voor een onderneming, beseften ze al gauw dat ze dit niet in hun eentje zouden kunnen realiseren. Joran nam contact op met Wouter, het 'informatica-wonderkind' van zijn middelbare school. Daarna belde hij David Schogt, die altijd bezig was met eigen projectjes en ervaring had met graphic design. Zo zijn we samengekomen, met Joran als middelpunt; de rest kende elkaar nog niet. De eerste ontmoeting vond plaats in een van de studieruimtes van de UB.'

Hoe kijken jullie terug op je studententijd? Waren jullie toen al zo ondernemend?

'Dyme was niet ons eerste gezamenlijke bedrijf. Dat was Cycleswap, een online deelfietsplatform dat voor het eerst vorm kreeg in 2013, tijdens een aantal lange brainstormsessies in de UB. We studeerden toen allemaal nog, maar hadden daarnaast de behoefte om zelf iets op te zetten. Tussen de colleges, tentamens en studiereizen door bouwden en onderhielden we ons platform. Het was daarbij wel makkelijk dat we met z’n vieren waren, zodat er altijd wel iemand beschikbaar was voor bijvoorbeeld klantondersteuning. Door noodgevallen hebben we ook wel eens een college moeten missen, maar daarmee was onze studententijd waarschijnlijk niet heel anders dan die van de meeste andere studenten. 

Zoals wij erop terugkijken, was de studententijd voor ons de perfecte tijd om te beginnen met ondernemen. We hadden nog nauwelijks serieuze verantwoordelijkheden en we waren niet financieel afhankelijk van de onderneming. Daardoor was er meer ruimte om te ‘falen’. Althans, zo voelde het. En dat was niet onbelangrijk: met een bepaalde onbezonnenheid namen we soms risico’s die een ander misschien niet had durven nemen. Soms ging dat natuurlijk goed mis, maar al met al heeft dat ons enorm veel opgeleverd.'

Voor het eerste kantoor van Dyme op het Startup Village

Jullie hebben meegedaan aan de ACE incubator en hebben jullie bedrijf Dyme uitgebouwd vanuit het Startup Village. Hoe kwamen jullie op het idee van Dyme?

'Wouter is een tijd terug op het idee gekomen, toen hij bezig was met zijn persoonlijke administratie. Hij had weinig overzicht over zijn maandelijkse lasten en pas toen hij er echt voor ging zitten, kwam hij erachter dat hij al maanden betaalde voor een abonnement waarvan hij niet eens wist dat hij het had. Na wat onderzoek bleek dat 52% van alle Nederlanders hetzelfde overkomt (bron: Nibud). Abonnementaanbieders maken het ook expres lastig om een abonnement op te zeggen of om over te stappen naar een andere provider. Dyme geeft mensen meer inzicht in hun vaste lasten en helpt hen om slim om te gaan met hun persoonlijke financiën. Wij willen hen met onze technologieën meer financiële vrijheid geven.

Het idee is ontstaan vóór onze deelname aan de ACE Incubator, maar dit programma heeft ons erg geholpen bij het uitwerken van het idee. Ook hebben we er veel waardevolle contacten aan overgehouden.'

Hoe gaat het nu met jullie bedrijf? En wat zijn jullie ambities voor de toekomst?

'Het gaat nu erg goed. We hebben net een investering opgehaald en zullen ons product daarmee de komende tijd enorm gaan verbeteren. Het aantal gebruikers neemt met de dag toe en dat is maar goed ook, want ons eerste doel is om voor 2020 minimaal 200.000 gebruikers in Nederland te bedienen. Na twee jaar zal Dyme niet alleen in Nederland, maar in heel Europa actief zijn!'

Inmiddels hebben jullie een aantal investeerders gevonden voor Dyme. Hebben jullie belang (gehad) bij het alumninetwerk van de UvA?

'Zeker. Een van onze eerste ‘angel’-investeerders heeft een verleden aan de UvA. Daarnaast hebben we in een vroeg stadium financiering opgehaald van het Amsterdam Student Investment Fund, een studenteninvesteringsfonds medeopgericht door de UvA. We hebben nu dus al veel gehad aan UvA alumni en we sluiten natuurlijk niet uit dat we hier in de toekomst nogmaals de vruchten van zullen plukken.'

Hebben jullie tips voor studenten en alumni die een eigen onderneming willen starten?

'Het is moeilijk om tips te geven zonder daarbij in clichés te vervallen. Maar goed, in de meeste clichés zit natuurlijk wel een kern van waarheid. Allereerst zouden we zeggen: als je een idee hebt, werk dit eerst helemaal uit ‘op papier’. Kijk kritisch naar je bedenksel en denk allerlei mogelijk scenario’s tot in de puntjes uit; houd daarbij altijd rekening met realistische verdienmodellen. Laat je idee dan minimaal een week helemaal rusten: Ben je daarna nog steeds enthousiast? Dan is het tijd voor de volgende tip: begin.

Ervaring heeft ons geleerd dat het vaak weinig zin heeft om te veel over je idee te praten met vrienden of familie. Bijna iedereen in je directe omgeving reageert positief op je idee, zo zit men nou eenmaal in elkaar. Je kunt beter een slimme manier bedenken om je idee op een breder, anoniem publiek te testen, bijvoorbeeld met een betaalde Facebook-testcampagne of een hele simpele webpagina waarop je je propositie voorlegt.

Ten slotte zouden we zeggen: als je niet het type bent om iets in je eentje op te zetten, zoek dan iemand(en) met vergelijkbare ambities als jij, maar met een complementaire skill-set. Hoe meer je zelf kunt doen, hoe minder afhankelijk je zult zijn van (dure) externe partijen.'