Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to english

Tijdens de AUV-dag op zaterdag 21 november zijn de winnaars van de AUV-alumnusprijs 2020 bekend gemaakt. Uit 13 ingezonden projecten waar maatschappelijk betrokken UvA-alumni zich voor inzetten, had de jury zes projecten genomineerd voor de AUV-alumnusprijs 2020. De eerste prijs is gewonnen door Thijs de Lange met Wij staan op! De enige landelijke organisatie gerund door jongeren met een handicap.

Uitreiking van de AUV-alumnusprijs 2020. Met vooraan (vlnr): Sergio Garcia (tweede prijs en publieksprijs), Thijs de Lange (eerste prijs), Freija Poll (derde prijs). Achteraan (vlnr): Ting Hin Ngai, Jaira Chin, Sil Boedi Scholte. (Foto: Monique Kooijmans)

De tweede prijs en de publieksprijs zijn gewonnen door Sergio Garcia met El Maravilloso Reino del Ajedrez para Niños (Children Chess World). Hij wil kinderen in Gautemala in aanraking brengen met schaken door boeken, schaakborden en schaakstukken ter beschikking te stellen. De derde prijs ging naar Freija Poll met OverMalbruggen. Zij wil in een wijk vol verschillende culturen en religies door middel van theater mensen bij elkaar brengen.

De jury heeft bij bij haar keuze onder meer gekeken naar originaliteit, maatschappelijke relevantie en impact, maar ook naar de toekomstbestendigheid van het project en de mate waarin het project aanmoediging nodig heeft. Onder leiding van juryvoorzitter Gijs Reudink zijn uiteindelijk zes projecten genomineerd uit dertien aanmeldingen.

Toegankelijkheid en inclusie
Thijs de Lange, alumnus Nederlandse taal en cultuur, wil met Wij staan op! Nederland toegankelijker maken. Wij Staan Op! is de enige landelijke organisatie gerund door jongeren met een handicap. Zij legt zich toe op het implementeren van het VN-verdrag Handicap. Dit verdrag stelt dat de samenleving zo ingericht moet zijn dat mensen met een handicap zich er met zo min mogelijk aanpassingen in kunnen verplaatsen. De jury is onder de indruk van dit project, het is maatschappelijk zeer relevant, origineel en heeft een duidelijke boodschap. Met het winnen van de eerste plaats krijgt dit project een steuntje in de rug van 3.000 euro.