Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Keynote: blockbusters en supersterren

De toekomst van entertainment, media en sport

Anita Elberse, hoogleraar aan de Harvard Business school in de Verenigde Staten en UvA-alumnus Communicatiewetenschap, doet al meer dan vijftien jaar onderzoek naar entertainment, media en sport. Tijdens de openingslezing van de Universiteitsdag 2022 gaat ze in op de strategieën die grote organisaties en sterren inzetten om een voorsprong op hun rivalen te krijgen en te behouden. Abdelkader Benali, schrijver en presentator, modereert alle vragen na afloop van de keynote.

De toekomst van de entertainmentindustrie

Zal de entertainmentindustrie, dankzij de opmars van digitale technologie, nog grotere investeringen doen in mogelijke blockbusters en zal er een nog intensievere competitie ontstaan in sectoren zoals streaming en esports? Zal een kleine groep supersterren een nog grotere stempel drukken op onze cultuur? Hoe gaan die sterren hun macht gebruiken? Anita Elberse bespreekt tijdens haar keynotesessie de toekomst van entertainment, media en sport in de Verenigde Staten én Nederland.

Elberse kreeg voor haar onderzoek exclusieve toegang tot de succesvolste entertainmentbedrijven en -personen ter wereld. Aan de hand van een tientallen casestudy's beschrijft ze hoe de entertainmentindustrie hits produceert en hoe de slimste sterren hun marktposities continu verstevigen. Ze laat zien welke lessen daaruit voor de rest van ons - die het zonder de zangstem van Lady Gaga of het tennistalent van Roger Federer moeten zien te redden - naar voren komen.

Over de spreker

Anita Elberse
Anita Elberse

Anita Elberse studeerde in 1996 cum laude af in Communicatiewetenschap aan de UvA en promoveerde in 2002 aan de London Business School. In 2012 kreeg ze als jongste vrouwelijke hoogleraar een levenslange aanstelling aan de Harvard Business School.

Elberse doet onderzoek naar mediastrategieën van hitmakers in de wereld van film, televisie, muziek en sport. Beroemdheden staan in de rij om als gastspreker aan te schuiven tijdens haar colleges.