Wetenschap en bedrijfsleven in Nederland gaan samenwerken in een nationaal initiatief op het gebied van artificiële intelligentie. Donderdag 26 april wordt het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) op het Amsterdam Science Park gelanceerd. Het eerste lab binnen ICAI is een samenwerking met Ahold Delhaize.

ICAI is gericht op de gezamenlijke ontwikkeling van AI-technologie door middel van industrie-labs met bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen. Maarten de Rijke, directeur van ICAI en hoogleraar information retrieval aan de Universiteit van Amsterdam: ‘Nederland heeft alles in handen om een prominente plaats in te nemen in het internationale AI-landschap, met toptalent, innovatiekracht, en onderzoek op wereldniveau. ICAI brengt deze positieve krachten samen in een uniek nationaal initiatief’.

AI voor retail

In het gezamenlijke industrie-lab van ICAI en Ahold Delhaize, het AIRLab, zullen zeven promovendi onder andere onderzoek gaan doen naar maatschappelijk verantwoorde algoritmes voor het doen van aanbevelingen voor consumenten en naar transparante AI-technologie voor het managen van goederenstromen. De onderzoeken zullen plaatsvinden bij Albert Heijn en bol.com, merken van Ahold Delhaize. Daarnaast zal binnen het AIRLab breed ingezet worden op trajecten voor talentontwikkeling.

Frans Muller, Deputy CEO Ahold Delhaize: 'Ahold Delhaize, Albert Heijn en bol.com kijken uit naar de samenwerking met ICAI. AI biedt talloze mogelijkheden voor de retail industrie, de consument en de maatschappij als geheel. Met deze samenwerking willen we onze lopende initiatieven verder ontwikkelen en leren hoe AI is toe te passen om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. Zo gaan we kijken hoe we de supply chain van Albert Heijn verder kunnen optimaliseren bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van artikelen verder te verbeteren door rekening te houden met lokale weersomstandigheden. Ook gaan we onderzoeken hoe we het assortiment van bol.com nog inzichtelijker kunnen maken voor de klant. Deze inzichten en kennis kunnen we toepassen in onze merken in de Verenigde Staten en Europa'.

De Rijke: ‘AI zal alle sectoren van de maatschappij beïnvloeden. De samenwerking met Ahold Delhaize is van groot belang omdat we hiermee serieus investeren in de ontwikkeling van AI-talent en AI-technologie buiten de traditionele technologiesector.’

Noodzaak inzet innovatie door AI

Artificiële intelligentie is dé technologische innovatie van deze tijd en belooft grote veranderingen teweeg te brengen in de maatschappij. Wereldwijd trekt AI investeringen aan. Nederland heeft een lange traditie in AI-onderwijs, op alle niveaus van bachelor- en masteropleidingen tot PhD. De Rijke: ‘Nederland moet blijvend inzetten op innovatie door AI, vooral door talent aan te trekken, op te leiden en vast te houden, en door dit talent aan het bedrijfsleven te verbinden. Dit is de missie van ICAI’.

Over ICAI

ICAI is een open samenwerkingsverband van kennisinstellingen dat gericht is op AI-innovatie door middel van publiek-private samenwerkingen, gehuisvest op Amsterdam Science Park en geleid door de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met bedrijfsleven en overheid. De organisatie is opgebouwd rondom industrie-labs, meerjarige samenwerkingen tussen academische en industriële partners gericht op technologie- en talentontwikkeling.

ICAI zal gehuisvest gaan worden in een nieuw co-creatiegebouw waar onderwijs, onderzoek en samenwerkingen met bedrijfsleven en maatschappelijke partners samenkomen.