Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
1 week, 25 evenementen, 600 vrijwilligers, 3200 deelnemers. Dat en meer is de Intreeweek, de officiële introductieweek voor nieuwe studenten van de Universiteit van Amsterdam, die plaatsvindt van maandag 29 augustus tot en met vrijdag 2 september. Intreeweek is ook dit jaar weer extreem populair, want het maximum aantal deelnemers was vorige week al bereikt.
Bron: Commissie Intreeweek
Intree's Amsterdam World Festival (foto's: Commissie Intree)

Intreeweek draait om alles waar een nieuwe student aan de UvA mee te maken krijgt: medestudenten, Amsterdam en alles wat de stad te bieden heeft, en de studie, want de onderwijsintroducties van de verschillende opleidingen zijn geïntegreerd in het programma.

Typisch Amsterdams

Nieuw dit jaar is het typisch Amsterdamse evenement Bij ons in de Jordaan. ‘Als een van de mooiste historische wijken van Amsterdam mocht de Jordaan natuurlijk niet langer ontbreken op het programma’, vertelt Hoofd Marketing Communicatie van de Commissie Intree Esmee Augustijn. ‘Ook Comedy Night is terug van weggeweest, een ouderwets avondje lachen, gieren, brullen. De deelnemers zullen zich in ieder geval geen moment vervelen, iedere minuut is gevuld met activiteiten rondom de Amsterdamse highlights.’ Andere hoogtepunten zijn onder meer het tech-house feest PlankGas in de Gashouder, een Museumnacht en het Amsterdam Wereld Festival.

Voor studenten, door studenten

Intreeweek is de perfecte aftrap voor het leven als student en voor grote betrokkenheid bij de universiteit én bij Intree. De Intreeweek is namelijk volledig georganiseerd door studenten van de UvA. Van de 3200 eerstejaars die deelnemen, geven zo’n 600 zich in de jaren daarna op als vrijwilliger tijdens volgende edities. De belangstelling bij de studenten is groot om vervolgens voor een periode van 7 maanden commissielid te worden of bestuurslid voor een volledig jaar. ‘Als je de Intreesmaak van de UvA eenmaal te pakken hebt, zit Intree voor altijd in je hart’, aldus Helena van der Steege die als projectmanager Studenten Services eindverantwoordelijk is voor de Intreeweek.

Bron: Commissie Intreeweek
Commissie Intree 2016

Voorbeeldfunctie

Intreeweek van de UvA heeft een geschiedenis die meer dan 45 jaar teruggaat. Het is wereldwijd een van de meest spectaculaire universitaire introductie-events. Een Canadese vrijwilliger vertelt aan de Commissie Intree: ‘Ik heb in Amerika, Canada en Duitsland meegeholpen aan introductieweken, nog nooit heb ik zo iets groots gezien!’. Intreeweek staat tevens goed bekend bij studenten-besturen elders in het land. Zodanig dat een aantal van hen het dit jaar van dichtbij wil meemaken en op woensdag 31 augustus mee komt helpen bij de Intree-barbecue op het Westergasterrein. Geert ten Dam, voorzitter van het College van Bestuur van de UvA, komt ook naar de barbecue om kennis te maken met de eerstejaars en de vrijwilligers. Haar collega-bestuurslid, rector magnificus Karen Maex, verwelkomt de nieuwe lichting studenten tijdens het openingsevenement in Carré op maandag 29 augustus.