De Universiteit van Amsterdam (UvA) klimt van plaats 77 naar 58 in de Times Higher Education World University Rankings 2015-2016, die op woensdagavond 30 september is gepubliceerd. Daarmee is de UvA nu de op-een-na hoogst genoteerde universiteit van Nederland.
UvA behoudt 83ste plek op THE World University Ranking

De ranglijst van de Times Higher Education is gebaseerd op dertien prestatiegraadmeters, verdeeld over vijf categorieën: onderwijs (30%), onderzoek (30%), citaties (30%), internationaal perspectief (7,5%) en onderzoeksinkomsten uit het bedrijfsleven (2,5%). De score van de UvA is in al deze categorieën gestegen, het sterkst binnen onderwijs, onderzoek en citaties.

Wereldwijd

De nummer 1 van de wereld is net als vorig jaar het California Institute of Technology (Caltech, VS), gevolgd door de University of Oxford (VK) en Stanford University (VS) met een respectievelijk tweede en derde plaats. Van de Nederlandse universiteiten is Wageningen UR de hoogst genoteerde met plaats 47. In totaal staan er acht Nederlandse universiteiten in de top-100 van de ranglijst.

Over rankings

Verbetering van onderwijs en onderzoek is het doel, hetgeen kan resulteren in een hogere positie op internationale ranglijsten. Een hoge ranking is dan ook geen doel op zich, maar kan wel het gevolg zijn van beter onderwijs en onderzoek. Een goede positie op de grote internationale rankings is met name in het buitenland wel van belang, omdat veel internationale wetenschappers en studenten een ranking als eerste maatstaf gebruiken ter beoordeling van de kwaliteit van een universiteit waar ze mogelijk willen gaan werken of studeren.