'Proof of Concept'-beurs ERC voor Stefania Milan

10 september 2018

Stefania Milan, universitair hoofddocent New Media en Digital Culture aan de UvA, ontvangt een 'Proof of Concept'-beurs van de European Research Council (ERC). Ze krijgt € 150.000 voor haar onderzoek naar het ontcijferen van sociale-media-algoritmen.

Personalisatie-algoritmen, waarmee online content gefilterd wordt op basis van iemands profiel, zijn in toenemende mate bepalend voor de webervaring van gebruikers. Door een specifieke realiteit voor elk individu te maken, bepalen ze aan welk(e) nieuws, meningen en geruchten webgebruikers worden blootgesteld. Deze algoritmen worden door sociale-mediabedrijven echter goed geheim gehouden. De weinige experimenten die zijn gedaan om de personalisatie-algoritmen door te lichten, zijn gebaseerd op data die door de bedrijven zelf ter beschikking is gesteld. Deze data zijn erg technisch, waardoor het niet lukt webgebruikers het voor het zeggen te laten krijgen.

‘Data-activisme’

In haar onderzoeksproject wil Stefania Milan ontraadselen hoe personalisatie-algoritmen op sociale-mediaplatformen werken, met Facebook als testcase. Het project is een spin-off van het project DATACTIVE, waarvoor Milan in 2014 een ERC Starting Grant ontving. Milan noemt haar project een vorm van 'data-activisme' in de praktijk, om het bewustzijn over datagebruik te vergroten en burger-empowerment te stimuleren.

Met haar team gaat Milan zich richten op de verdere ontwikkeling van de functionaliteiten van een open-source browserextensie, ontworpen door Claudio Agosti in samenwerking met het DATACTIVE-team. Met de software kunnen de resultaten van Facebooks nieuwsfeed-algoritme geanalyseerd worden en kan het team vervolgens de algoritmische biases onderzoeken en kunnen gebruikers hun eigen sociale-mediaconsumptie monitoren. Het project omvat ook het organiseren van trainingsprogramma's – in samenwerking met ngo’s - voor datageletterdheid over algoritmische personalisatie. Uiteindelijk wil Milan ook haar benadering gaan testen op andere platforms zoals Twitter en Google en wil ze een adviesdienst lanceren.

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting