ERC Starting grant voor vier UvA’ers

8 augustus 2018

De European Research Council (ERC) kent Starting Grants toe aan Silke Allmann, Jayne Birkby, Wouter van den Bos en Alfrid Bustanov van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De Starting Grant is een persoonsgebonden subsidie van ongeveer 1,5 miljoen euro, waarmee getalenteerde wetenschappers vijf jaar lang onderzoek doen.

De laureaten:

• Silke Allmann (Life Sciences): Scentsitive Nature: Green leaf volatile perception in plants and insects
    Bladeren van planten kunnen grote hoeveelheden vluchtige stoffen aan de lucht afgeven. Wanneer ze worden aangevreten door insecten, verandert de samenstelling van deze geurmengsels aanzienlijk. Het is bekend dat deze veranderingen niet alleen invloed hebben op het gedrag van insecten die in de omgeving van de plant leven, maar ook op het metabolisme van de plant zelf en op andere planten die in de omgeving groeien. Hoe planten deze vluchtige stoffen waarnemen en een functionele respons genereren, is echter niet bekend. Silke Allmann gaat de moleculaire mechanismen van geurperceptie in zowel planten als insecten ontrafelen.

• Jayne Birkby (Sterrenkunde): High Definition and Time-Resolved Studies of Exoplanet Atmospheres: A new window on the extreme diversity of the exoplanet zoo
    Het project van Jayne Birkby richt zich op het onderzoek aan de atmosferen van exoplaneten, werelden rond andere sterren dan onze eigen zon. Birkby wil begrijpen hoe de variëteit aan planeten die is gevonden rond andere sterren is ontstaan. Daartoe zal zij onder meer spectroscopische waarnemingen doen aan en opnamen maken van planeetatmosferen en wil ze het zwakke licht bestuderen dat deze planeten reflecteren. Dat laatste is belangrijk als voorbereiding voor de toekomstige European Large Telescope in Chili, die de jacht opent op signaturen van leven in de atmosferen van exoplaneten rond nabije sterren, om uiteindelijk de vraag te beantwoorden: zijn wij alleen in het heelal?

• Wouter van den Bos (Psychologie): SOCIAL SMART: The Neural and Network Dynamics of Social Influence Across Adolescence
    Voor vele belangrijke keuzes die wij dagelijks maken vertrouwen we op de inbreng van anderen. Maar ook zonder dat we het soms door hebben worden onze keuzes beïnvloed door het gedrag van anderen. In dit project zal Wouter van den Bos onderzoeken hoe wij, als we ouder worden, steeds beter worden in het selecteren van sociale informatie om goede keuzes te maken. Dit onderzoek zal worden gedaan in bestaande sociale netwerken van tieners. Ook wordt daarbij gekeken hoe hersenontwikkeling daar een rol bij speelt.

• Alfrid Bustanov (Europese Studies): The Muslim Individual in Imperial and Soviet Russia
    Voor Europese geschiedschrijving is het vanzelfsprekend dat dagboeken, correspondentie en andere persoonlijke documenten cruciale inzichten geven, niet alleen over hoe individuen over bepaalde kwesties dachten, maar ook over hoe de auteurs hun individualiteit uitdrukten en hoe zij hun actieve rol in de geschiedenis zagen. In de historiografie van moslimgemeenschappen worden uitdrukkingen van individualiteit zelden geproblematiseerd; het individu wordt vaak alleen gezien als onderdeel van een geloofsgemeenschap. Alfrid Bustanov analyseert in dit project individualiseringspraktijken in de persoonlijke archieven van moslims in Rusland. Hoe gaat een persoon om met de islamitische traditie, met de eisen van de staat en de niet-islamitische meerderheidsmaatschappij, maar ook met andere individuen?

Naast de UvA-laureaten ontvangt ook Oscar Versolato een Starting Grant van ERC. Versolato leidt een onderzoekslijn bij het Advanced Research Center for Nanolithography (ARCNL), waarin de UvA partner is. Meer informatie over zijn project