Dhr. prof. dr. J.F.M.G. Bouwens (1962) is benoemd tot hoogleraar Managerial Accounting aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Jan Bouwens (FEB-hoogleraar)
Foto: Cambridge Master of Accounting (MAcc)

In zijn onderzoek en onderwijs richt Jan Bouwens zich op de vraag hoe accounting de organisatie helpt om beslissingen te nemen. Zijn interesse gaat vooral uit naar de manier waarop organisaties hun medewerkers ertoe bewegen waarde voor het bedrijf te creëren. Zo onderzoekt Bouwens hoe kwantitatieve doelen werknemers kunnen helpen bij de uitvoering van hun werk. Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in hoe accounting van invloed is op samenwerking tussen medewerkers. Op dit moment bestudeert hij op basis waarvan topaccountants worden beoordeeld en beloond. Bij banken onderzoekt hij hoe informatiedeling bankmedewerkers helpt betere beslissingen te nemen over de leningen die de bank verstrekt. Daarnaast bestudeert Bouwens hoe verschillende niveaus van doelen door de tijd heen van invloed zijn op de mate waarin managers leren. In de afgelopen jaren is Bouwens zich steeds meer gaan richten op de vraag of en hoe de waarde die bedrijven creëren ook waarde betekent voor de samenleving.

Jan Bouwens neemt binnenkort de leiding op zich van de accountingsectie van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is betrokken bij het onderwijs op het terrein van management accounting en control binnen de bachelorprogramma’s Economics and Business Economics en Business Administration, en binnen de master Accountancy and Control. Ook is hij betrokken bij de post-master Accountancy, de Executive Master of Finance & Control, het Amsterdam IT-Audit Programme en het Executive Auditing Programme.

Over Jan Bouwens

In 2017 werd Bouwens benoemd tot hoogleraar Management Accounting aan de Judge Business School van de University of Cambridge. Van 2015 tot 2017 werkte hij als hoogleraar Accounting aan de UvA. Voor zijn komst naar de UvA was Bouwens lange tijd verbonden aan Tilburg University, als hoogleraar Financial and Management Accounting en hoofd van de afdeling Accountancy.

Bouwens is bestuurslid en managing director van de Foundation for Auditing Research, waarvan hij een van de oprichters is. Hij blijft als gasthoogleraar verbonden aan de University of Cambridge. Eerder doceerde hij ook als gasthoogleraar aan Harvard Business School en aan de University of Melbourne.

Bouwens is lid van de redactieraad van Contemporary Accounting Research en associate editor van het Journal of Contemporary Accounting and Economics. Hij schrijft regelmatig in landelijke dagbladen als Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad en de Volkskrant over diverse onderwerpen waarin hij zich door de economische wetenschap laat inspireren. Hij is vaste opinieschrijver voor De Accountant. Op basis van wetenschappelijke bevindingen komt hij vaak tot andere conclusies en aanbevelingen dan die op dat moment bestaan binnen de politiek of samenleving. Regelmatig wordt hem om advies gevraagd door organisaties als Autoriteit Financiële Markten (AFM) en door het parlement.