Dhr. dr. M.G.W. Dijkgraaf (1960) is benoemd tot hoogleraar Health Technology Assessment (HTA) aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).
Dijkgraaf, Marcel, hoogleraar AMC, Clinical research methodology and statistics
Foto: Dirk Gillissen

Health Technology Assessment is multidisciplinair onderzoek gericht op de medische, economische en maatschappelijke gevolgen van een medische voorziening, zowel op de korte als op de lange termijn. Ook ethisch aspecten zoals de verdeling van middelen en toegang tot zorg vallen binnen het kennisdomein. De informatie uit het onderzoek draagt bij aan gezondheidsbeleid en zorgbeleid op lokaal, regionaal en landelijke niveau.

Routinematige en innovatieve ziekenhuiszorg

Het onderzoek van Marcel Dijkgraaf richt zich op de thema’s routinematige en innovatieve ziekenhuiszorg. Zijn aandachtsgebied betreft de doelmatigheid en betaalbaarheid van therapie (inclusief medicijnen) en diagnostiek, binnen het streven naar veilige en zinnige zorg voor de patiënt. Verder ligt zijn focus op afstemming tussen de context van besluitvorming over verbetering van ziekenhuiszorg en de keuze van de onderzoeksmethode. Als hoogleraar zal Dijkgraaf deelonderzoek coördineren, begeleiden en realiseren in intensieve samenwerking met klinische onderzoeksinstituten.

Op onderwijsgebied zal Dijkgraaf aanvullende eindtermen formuleren en onderwijs ontwikkelen om studenten binnen de opleidingen Geneeskunde en Medische Informatiekunde als toekomstige professionals beter in staat te stellen bij te dragen aan onderzoek naar doelmatigheid van ziekenhuiszorg. Daarnaast zal hij modulair onderwijs ontwikkelen voor arts-onderzoekers van de AMC Graduate School die in het promotietraject zelf (deel)studies verrichten naar doelmatigheid en betaalbaarheid van ziekenhuiszorg.

Over Marcel Dijkgraaf

Dijkgraaf verbond zich in 1998 aan het AMC als HTA-onderzoeker en docent en werkt sinds 2010 als methodoloog ter ondersteuning van maatschappelijk relevant evaluatieonderzoek in het AMC. Hij promoveerde binnen een samenwerking tussen het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 1995 op het gebruik en de kosten van ziekenhuiszorg voor mensen met hiv en aids.

Dijkgraaf heeft meer dan 270 publicaties in internationale peer reviewed vakbladen op zijn naam staan, waaronder in New England Journal of Medicine, The Lancet, JAMA en BMJ. Hij zit in verschillende wetenschappelijke comités, waaronder de wetenschappelijke adviesraad van het Zorginstituut Nederland en de werkgroep van de Nederlandse Donor Feces Bank. Hij maakt tevens deel uit van de medisch ethische toetsingscommissie van het AMC.