Mw. dr. K.J.H. Verweij (1981) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Genetics in Psychiatry aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Volksbond Rotterdam.
Verweij Karin, hoogleraar AMC, Genetics in Psychiatry
Foto: Dirk Gillissen

Het onderzoek van Karin Verweij richt zich voornamelijk op de rol die erfelijke factoren spelen in middelengebruik en psychiatrische klachten. Ze onderzoekt onder andere welke genen van belang zijn bij middelengebruik, de (genetische) relatie tussen middelengebruik en psychiatrische stoornissen en de oorzaak van sekseverschillen in psychiatrische stoornissen. Haar onderzoek draagt bij aan het vergroten van fundamentele kennis over de evolutie, etiologie, comorbiditeit en het verloop van psychiatrische stoornissen. Het uiteindelijke doel is de uitkomsten in de toekomst te vertalen naar de (klinische) praktijk en de kennis voortkomend uit dit onderzoek te integreren in de diagnostisering en de (gepersonaliseerde) behandeling van psychiatrische klachten.

Als bijzonder hoogleraar aan het AMC-UvA zal Verweij voornamelijk bijdragen aan onderzoek, onderwijs en opleiding van de afdelingen Psychiatrie en Translationele Genetica.

Verweij is gedragsgeneticus en was tot eind 2017 werkzaam als postdoc aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze heeft haar promotie-onderzoek (cum laude) gedaan aan het QIMR Berghofer Medical Research Institute en de University of Queensland in Brisbane, Australië. Haar promotieonderzoek was gericht op de genetica van complex gedrag, met een focus op cannabisgebruik, persoonlijkheid en seksualiteit. Na haar promotie was ze onder meer postdoc aan de Vrije Universiteit Amsterdam, de University of Queensland in Brisbane, en het Karolinska Institutet in Stockholm. Ze is tevens gastonderzoeker bij QIMR Berghofer Medical Research Institute in Brisbane.