Harriet Onderstal

'Als ik kijk door de bril van de universitaire wereld van nu: ik had vooral tijd. Het effect daarvan was dat ik vond waar ik warm voor liep. Die ruimte was er en dat is, achteraf, erg waardevol. Het gaat niet alleen om kennis vergaren, maar ook om het bouwen aan je eigen ik.'

Harriet Onderstal

Communicatiewetenschap (1994)
Voorzitter van Kring Communicatiewetenschap

Waarom heb je voor een studie aan de UvA gekozen? 

Weet je dat ik aanvankelijk helemaal niet goed wist wat ik moest gaan studeren? Ik sportte heel veel en dacht dat (sport)fysiotherapie wel iets voor mij was. In mijn hoofd was dat iets heel moois en actiefs, maar in de praktijk draait het vooral om mensen aan apparaten zetten en een wandelingetje over de gang met bejaarden plús een enorme werkloosheid in het verschiet. Dat werd hem niet! Ik ging Taalbeheersing studeren aan de RUU. Ik merkte dat ik dichter en dichter bij onderwerpen kwam die me enorm boeiden toen ik bijvakken ging volgen: PR van Anne van de Meiden, Voorlichtingskunde in Wageningen bij professor Van de Ban en toen ik bij Fred van Raaij en Rik Pieters Consumentengedrag en Economische psychologie aan de Erasmus Universiteit volgde kreeg ik echt blije cellen: daar zaten veel studenten Communicatiewetenschap in de zaal, zodoende ging ik alsnog met volle overtuiging Communicatiewetenschap doen aan de UvA. Eureka!

Hoe kijk je terug op je studietijd? 

Als ik kijk door de bril van de universitaire wereld van nu: ik had vooral tijd. Het effect daarvan was dat ik vond waar ik warm voor liep. Die ruimte was er en dat is, achteraf, erg waardevol. Het gaat niet alleen om kennis vergaren, maar ook om het bouwen aan je eigen ik: ontdekken waar je echt warm voor loopt, leren denken. Daar kun je prijskaart noch studieduur aan hangen. Ik ben daar erg dankbaar voor. 

Waar en hoe woonde je? 

Ik heb altijd in studentenhuizen gewoond. Dikke pret, maar… er werd ook hard gewerkt aan studie en aan het leven, zullen we maar zeggen… 

Was je (ook naast de studie) een actieve student?

Ik sportte vooral veel, werkte in de horeca en ik heb voor studievereniging Mercurius wel eens wat georganiseerd. Ook heb ik voor de Vereniging Erkende ReclameAdviesBureaus (VEA) een fraaie club opgezet: ‘De Wakkere Tafel’, voor veelbelovende young professionals uit het reclamevak. Daar kwamen hele spraakmakende mensen spreken. 

Wie was je favoriete docent en waarom?

Fred van Raaij, zeer gepassioneerde wetenschapper op het prachtige kruispunt waar psychologie en economie samenkomen. Ik had les van hem aan de Erasmus Universiteit, daar begeisterde hij mij. Bij de UvA was mijn favoriete docent dr. Dirk Jan den Boer, van huis uit ook psycholoog. Ik ben bij hem afgestudeerd. Hij leerde me vooral te vertrouwen op mijn eigen denken, niet onbelangrijk. 

Wat heb je sinds je afstuderen gedaan en wat voor werk/baan heb je nu? 

Ik ben bij Communicatiewetenschap afgestudeerd op de invloed van angst , humor en erotiek op merkbetrokkenheid. Aansluitend ben ik de reclamewereld ingegaan. Ik heb bij de beste reclamebureaus mogen werken en voor de mooiste merken - nationaal en internationaal.  Nu heb ik al jaren een eigen zaak ‘Vibes voor je merk’ waarin we grote en kleine, nationale en internationale bedrijven helpen met het laten sprankelen van hun merk. Geen dag is hetzelfde, het is zo’n allemachtig mooi vak. 

Heb je in je werk profijt van je opleiding, en in welke zin? 

De bureauwereld doet en deed bar weinig met wetenschappelijk kennis. Creativiteit was HET, terwijl met wetenschappelijk bewezen psychologische beïnvloedingstechnieken en data bar weinig werd gedaan. En dat is bij nog steeds zo bij veel bureaus. Terwijl het gebruik van data en beïnvloedingstechnieken enorm veel uitmaakt voor je resultaten. Nu roepen veel bedrijven: ‘we willen neuromarketing!’ alsof dat spiksplinternieuw is. Ik heb altijd veel aan mijn opleiding gehad. Wij combineren in ons bedrijf ‘techniek’, ‘wetenschap’ en ‘creativiteit’ en behalen daardoor betere resultaten voor onze klanten. We zitten idealiter met marketeers, beïnvloedingsexperts, data-analisten, techneuten en creatieven om tafel. 

Je bent sinds 2014 actief bij de kring Communicatiewetenschap. Hoe ben je als vrijwilliger actief geworden bij de Amsterdamse Universiteits-Vereniging? 

Ik las in een bericht op LinkedIn dat de AUV een nieuw bestuur wilde formeren voor de kring Communicatiewetenschap, en het leek me zinvol om daar een bijdrage aan te leveren. Nu kan ik iets teruggeven en mijn netwerk aan andere kringleden ter beschikking stellen.  Ook ben ik meer in contact met de wetenschap, waar ik blij van word. Dus dat mes snijdt mooi aan twee kanten. 

Welke toekomstplannen heeft de kring Communicatiewetenschap?

Ons hogere doel is om alumni als het ware ‘op te tillen’, hun liefde voor en kennis over het vak te voeden.  Dat doen we door:

  • Inspirerende evenementen 

We willen inspireren: dus geen loze borrels, maar events met knettermooie kennisoverdracht: actueel en relevant. Dat doen we een keer of 4 per jaar in de Academische Club. 

  • Platform

We willen een online platform gaan faciliteren waar alumni zelf de vragen van andere alumni beantwoorden. 

Heb je nog een speciale boodschapvoor AUV-leden? 

Eén ding is me vooral opgevallen: mensen weten helemaal niet welke voordelen je hebt als AUV-lid. Aanrader dus!

Gepubliceerd door  Bureau Alumnirelaties en Universiteitsfonds

1 december 2016